تبلیغات
وبلاگ اموزشی - تگ لاین و اسلوگان چیست و چه تفاوتی با هم دارند؟
 
به نظر شما جمله معروف “فقط انجامش بده” کمپانی نایک، تگ لاین (Tagline) این برند است یا اسلوگان (Slogan) آن؟ بسیاری از افراد آن را اسلوگان برند میخوانند اما در اشتباه هستند. این عبارت کوتاه و سه کلمه ای Tagline برند محسوب میشود. خلاصه نوشتن و گنجاندن مفاهیم احساسیِ ترکیبی در سه یا چهار کلمه بسیار سخت است، و این دقیقا همان کاری است که اسلوگان انجام میدهد.

پس فرق اصلی بین این دو مورد در چیست؟ در فارسی تگ لاین و اسلوگان هر دو به عنوان شعار شناخته میشوند در حالی که در زبان تخصصی بازاریابی این دو کاملا با هم متفاوت هستند.

تگ لاین (Tagline) چیست؟
تگ لاین یا شعار تبلیغاتی پیام های تکراری هستند که یک محصول یا کمپانی را معرفی میکنند. تگ لاین عبارت مختصری است که برای کمک به ترفیع نام شرکت و محصولات آن در بازاریابی و تبلیغات مورد استفاده قرار میگیرد. شعارهای تبلیغاتی با هدف خلق عبارتی به یاد ماندنی که سبب شناخته شدن محصول و مستحکم کردن آن در ذهن مصرف کنندگان میشود.

تگ لاین ممکن است بامزه، گستاخانه یا بی ربط باشد، اما به صورت کلی به نکاتی اشاره میکند که منجر به موفقیت برند شده است. شعارهای تبلیغاتی توجه مخاطبان را به تبلیغ جلب میکنند اما به ندرت در جایگاه سازی برند نقش دارند.

شعار تبلیغاتی به منظور خلق تاثیر ماندگار و دراماتیک ساخته میشوند تا منجر به برجسته و متمایزتر کردن برند و محصول نسبت به رقبایش شوند. به این صورت برند برای مشتریانش به خوبی شناخته شده خواهد بود. به یاد داشته باشید در نوشتن تگ لاین ایجاد انگیزه به منظور انجام فعالیت مورد نظر برند از اهمیت بالایی برخوردار است مانند “فقط انجامش بده ” از برند نایک، سعی کنید در نوشتن تگ لاین افراد را دعوت به انجام فعالیت هایی خاص کنید.

شعار تبلیغاتی معمولا توسط مدیران بازاریابی، دپارتمان بازاریابی شرکت ها و کپی رایترها نوشته میشوند. لازم است این افراد در نگارش تگ لاین به شخصیت برند، کوتاه بودن شعار تبلیغاتی و جذاب بودن آن توجه داشته باشند.

اسلوگان (Slogan) چیست؟
اسلوگان یا شعار برند (شعار = Motto) نیز همانطور که در بازاریابی و تبلیغات مورد استفاده قرار میگیرد برای اهداف سیاسی و مذهبی هم کاربرد دارد. اسلوگان تعابیر اجتماعی هستند که یک هدف دارند، اطلاع رسانی و جلب توجه مخاطبین به ماهیت محصول یا خدمت.

کمپانی ها به همان دلیل که از لوگو استفاده میکنند از اسلوگان هم استفاده میکنند، یعنی معرفی برند و تبلیغات. لوگو نماد ظاهری برند است و اسلوگان نمود آوایی آن است که برند را معرفی میکند. اما هر دو در تلاش اند تا توجه مخاطبین را به برند جلب کنند. علاوه بر این برای مخاطبان راحت تر قابل فهم بوده و به یاد می مانند.

اسلوگان هدف و ماهیت محصول یا برند را شرح میدهد. شعار برند میتواند به صورت عبارت، اصطلاحات، ضرب المثل، گفتاری خاص یا علامتی تجاری باشد که منجر به شناسایی محصول و برند شده و آن را برجسته میکند. در واقع شعار برند جزئی از ساختار استراتژی بازاریابی برند است.

هدف استفاده از اسلوگان آن است که پیام اصلی برند در ذهن مخاطبین ثبت شود و حتی اگر چیزی در مورد تبلیغ را به یاد نیاورند، شعار تبلیغ را به یاد خواهند آورد (البته اگر شعار به درستی تعریف شده و در جای مناسبی قرار گرفته باشد). در واقع اسلوگان یا شعار در مورد چرایی برند با مخاطبان خود ارتباط برقرار میکند. اسلوگان زمانی به کار می رود که میخواهید به مخاطبان خود بگویید، چه هستید و چه کاری انجام میدهید و چرا این کار را انجام میدهید.

بهتر است در کمپین های یکپارچه از اسلوگان هایی برای هر دو بستر آنلاین و آفلاین قابل استفاده باشد.

تفاوت تگ لاین و اسلوگان
در دنیای کسب و کار اسلوگان یا تگ لاین به عنوان عبارتی کوتاه شناخته میشود که برگرفته از تعداد محدودی از لغات به منظور معرفی محصول و شرکت است. از این نقطه نظر تگ لاین و اسلوگان هر دو به یک امر اشاره دارند. اما اسلوگان تا حدی نسخه ی خلاصه شده ی بیانیه ی ماموریت است.

تگ لاین ها برای خلق اثری ماندگار در ذهن مخاطبان، برتری و تمایز محصولات و برند نسبت به رقبا ایجاد میشوند. و سبب میشوند محصول و برند برای مشتریان شناخته شده باشد.

از طرف دیگر اسلوگان در کمپین هایی که برند در آن حضور دارد مورد استفاده قرار میگیرد. اسلوگان ها معمولا به منظور انطباق با روندهای جاری تغییر میابند. اسلوگان ها برای معرفی کمپین مورد استفاده قرار میگیرند، کوتاه هستند و ممکن است فقط در طول زمان یک کمپین مورد استفاده قرار گیرند.

تفاوت های اصلی اسلوگان و تگ لاین در زیر خلاصه شده است :

تگ لاین عبارت های خلاصه ای هستند که به منظور کمک به ترفیع برند یا محصول در برنامه های بازاریابی و تبلیغات مورد استفاده قرار می گیرند. اسلوگان هر نوع عبارت یا اصطلاحی است که علاوه بر بازاریابی و تبلیغات برای اهداف سیاسی و مذهبی نیز مورد استفاده قرار میگیرد.
تگ لاین برای معرفی محصول یا برند مورد استفاده قرار میگیرد، در حالیکه اسلوگان برای معرفی کمپین ویژه ای که برند در آن شرکت کرده است مورد استفاده قرار میگیرد.
تگ لاین ها معمولا برای مدت زمان طولانی مورد استفاده قرار میگیرند، درحالیکه اسلوگان میتواند بسته به موفقیتش کوتاه مدت یا بلندمدت باشد.
با اینکه هر دو به منظور ترفیع برند و محصولاتش مورد استفاده قرار میگیرند، تگ لاین ها به منظور ایجاد اثری متمایز و ماندگار در ذهن مشتری ساخته میشوند اما اسلوگان ها بیشتر زیرکانه طراحی میشوند.
 نمونه هایی از تگ لاین و اسلوگان
اسلوگان اپل : متفاوت فکر کنید (Think Different) این اسلوگان اولین بار از یکی از متون تبلیغاتی اپل در تیزرهای ویدئوییش برداشته شد.

تگ لاین لورال : چون شما ارزشش را دارید (Because You’re Worth It) این تگ لاین در مورد محصول نیست در مورد تصویری است که استفاده از محصول، در ذهن به مخاطبان تداعی می کند.

اسلوگان بی ام دبلیو : طراحی شده برای لذت رانندگی (Designed for Driving Pleasure)، این اسلوگان به مخاطبان نشان میدهد هدف این وسیله فراهم آوردن لذت رانندگی است و همین جمله احساسی سبب میشود افراد حاضر باشند پول بیشتری بابت آن خرج کنند.

تگ لاین نیویورک تایمز : تمام اخباری که در پرینت میگنجد (All the News That’s Fit to Print)، این تگ لاین در سال 1890 و به منظور حرکتی در مقابل مجلات رقیب ایجاد شد.





نوع مطلب : بازاریابی اینترنتی، 
برچسب ها : تگ لاین، اسلوگان،
لینک های مرتبط : تگ لاین و اسلوگان چیست و چه تفاوتی با هم دارند،


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


وبلاگ اموزشی
درباره وبلاگ

اموزشی در زمینه های مختلف

مدیر وبلاگ : گروه خندونه
نویسندگان
نظرسنجی
نظر شما در مورد عملکرد وبلاگ؟







آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :